Згідно Закону України 3651-д орган місцевого самоврядування «Рокитянська громада» (код ЄДРПОУ: 21044711) був реорганізований і увійшов до складу Білоцерківської громади

Для можливості відновлення сайту дзвоніть за телефонами: (0432) 55-43-69 - Метастудія (Вінниця)
Vlada.ua - розробка веб-сайтів для органів місцевого самоврядування
Рокитянська громада
припинила діяльність, увійшла до складу Білоцерківської громади

Правила утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення

Правила утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення

Полезахисні лісові смуги є надважливим елементом у формуванні стійких до несприятливих умов агроландшафтів. Основним завданням полезахисних лісових смуг є захист від ерозії ґрунтів у лісостеповій та степовій зонах України.

На території України обліковується близько 440 тис. га полезахисних лісових смуг, основною метою яких є захист від ерозії ґрунтів у лісостеповій та степовій зонах України. Проте, довгий час були відсутні нормативно-правові акти, якими було б визначено процедуру їх утримання та збереження з метою виконання агролісомеліоративної функції.

22 липня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 650, якою затверджено  «Правила утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення»(далі – Правила). Постанова набула чинності 30 липня.   

Правилами закріплено  основні вимоги по утриманню лісових смуг, а також встановлено проведення комплексу заходів для забезпечення виконання функцій з агролісотехнічної меліорації.

Ці Правила є обов’язковими для виконання усіма власниками, орендарями та користувачами земельних ділянок, на яких розташовано полезахисні лісові смуги.

Правила покладають на землекористувачів обов’язок проведення заходів з утримання та збереження полезахисних смуг.

Підставою для проведення таких заходів є:

- затверджені в порядку, визначеному статтею 48 Лісового кодексу України, матеріали лісовпорядкування;

- проведення обстеження комісією, що утворюється органом місцевого самоврядування або територіальним органом Держгеокадастру.

Правилами визначено порядок утворення та повноваження комісії, а також встановлено перелік документів, які складаються за результатами її роботи.

Комісія утворюється органом місцевого самоврядування або територіальним органом Держгеокадастру, до повноважень якого належить передача у власність або користування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, протягом 14 календарних днів після отримання клопотання землекористувача про необхідність проведення невідкладних заходів у насадженнях полезахисних лісових смуг.

Головою комісії визначається представник органу місцевого самоврядування або територіального органу Держгеокадастру, до повноважень якого належить передача у власність або користування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами. До складу комісії включаються землекористувач (або його уповноважена особа), представники державного спеціалізованого лісозахисного підприємства, територіального органу Держлісагентства, органу місцевого самоврядування або територіального органу Держгеокадастру, до повноважень якого належить передача у власність або користування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами.

Лісовпорядкування полезахисних лісових смуг забезпечує отримання характеристики лісомеліоративного стану насаджень та розроблення комплексу заходів для продовження строку їх експлуатації і проводиться за такими додатковими показниками:

- вид;

- площа, довжина, ширина, кількість рядів;

- головна порода;

- конструкція;

- віковий період;

- лісівничо-меліоративна оцінка.

Видами полезахисних лісових смуг залежно від їх розташування та призначення є:

1) полезахисні (поздовжні і поперечні) лісові смуги, розташовані по межах полів у рівнинних умовах

2) стокорегулювальні полезахисні лісові смуги, розташовані на схилах більше 30°,

3) прияружні полезахисні лісові смуги, розташовані уздовж брівки яру або вище його вершини,

4) прибалкові полезахисні лісові смуги, розташовані уздовж брівки балок,

5) придорожні полезахисні лісові смуги, розташовані уздовж польових доріг,

6) садозахисні лісові смуги, розташовані по межах садів, розсадників та виноградників,

7) інші полезахисні лісові смуги у складі кольматуючих, приканальних, затишкових, прифермських, меліоративно-кормових, протиерозійних і донних захисних лісових насаджень,

Головна порода у мішаних насадженнях повинна становити не менше 50 відсотків здорових дерев. До здорових відносяться дерева, які мають в кроні не більше 10 відсотків сухих гілок. Насадження з наявністю здорових дерев 25 відсотків і менше відносяться до загиблих.

Конструкція полезахисних лісових смуг характеризується вітропроникністю поздовжнього вертикального профілю насадження та поділяється на: щільні, ажурні, продувні, ажурно-продувні полезахисні лісові смуги.

Вікові періоди насаджень встановлюються залежно від переважаючої породи та її віку. Лісівничо-меліоративна оцінка визначається у балах.

 За результатами лісівничо-меліоративної оцінки полезахисних лісових смуг з метою поліпшення їх якісних показників, біологічної стійкості і меліоративної ефективності проводяться такі заходи:

- зріджування в процесі рубок догляду в насадженнях першого - третього вікових періодів;

- реконструктивні рубки;

- створення (відновлення), агротехнічний догляд та доповнення;

- збереження від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу;

- захист від шкідників і хвороб.

Правила утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення чітко визначають механізм, підстави та періодичність проведення рубок.

Так, наприклад, чергові рубки догляду проводяться у разі потреби через п’ять - сім років.

Окрім того, заборонено здійснювати діяльність, що може негативно впливати на збереження та використання полезахисних лісових смуг, а саме:

- складувати матеріали;

- будувати будь-які споруди;

- влаштовувати звалища сміття, снігу та льоду;

- обладнувати стоянки транспортних засобів;

- випалювати суху рослинність, розпалювати багаття;

- добувати з дерев сік, смолу, робити надрізи;

- знищувати мурашники, ловити птахів і звірів;

- провадити будь-яку діяльність, що може негативно впливати на стан полезахисних лісових смуг.

Неухильне дотримання Правил утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення власниками, орендарями та користувачами земельних ділянок, на яких розташовано полезахисні лісові смуги дозволить забезпечити належний стан полезахисних лісових смуг, а також створити належні умови для підвищення їх стійкості, родючості, оздоровлення, посилення захисних та інших корисних функцій.

Відділ «Великобагачанське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого  центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги працює за адресою: смт. Велика Багачка, вул. Каштанова, 19а, телефон (05345) 9-14-26, Також цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні).

 

Особливості обміну (міни) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення

 

            З 1 січня 2019 року Земельний кодекс України доповнено статтею 37-1 «Особливості використання та розпорядження земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, а також полезахисними лісовими смугами, які обмежують такий масив», дія якої поширюється на використання та розпорядження земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства та особистого селянського господарства.

            Згідно з даною статтею, власники земельних ділянок усіх форм власності можуть обмінюватися ними в межах одного земельного масиву, а земельні ділянки під лісосмугою можуть передаватися у постійне користування або в оренду.

            Земельні ділянки сільськогосподарського призначення, призначені для ведення особистого селянського господарства, фермерського господарства, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення, можуть використовуватися їх власником, землекористувачем також для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни цільового призначення таких земельних ділянок.

            Але існують певні вимоги щодо здійснення такого обміну (міни).

            Так абзац 2 частини 2 статті 37-1 Земельного кодексу України говорить, що:

            Обмін (міна) земельної ділянки державної або комунальної власності, розташованої у масиві земель сільськогосподарського призначення, на іншу земельну ділянку, розташовану в цьому ж масиві, відбувається лише в разі, якщо обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця у вартості обох земельних ділянок не перевищує 10%.

            Тобто обмін здійснюється виключно на рівноцінну земельну ділянку.

            Отже власники та орендарі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих в одному масиві і того ж самого призначення, на термін дії договору оренди можуть обмінюватися належними їм правами користування «рівноцінними» земельними ділянкам.

            Варто звернути увагу, що такий обмін (міну) потрібно підтвердити шляхом укладання договорів оренди, суборенди таких ділянок, що  зберігає права власника земельної ділянки, адже орендна  плата сплачується саме орендарем, а не суборендарем. Саме орендар буде відповідати за належне виконання договору оренди.

            Особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, — на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренду, суборенду) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.

            В цьому випадку право оренди землі набувається згідно Закону України «Про оренду землі».

            Дана стаття чітко визначає таку особу, а саме те, що нею є - землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.

            Земельні ж ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок встановлено в  7 років.

            Передача в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, здійснюється за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників та землекористувачів до належних їм земельних ділянок для використання їх за цільовим призначенням.

            Тобто право доступу власника земельної ділянки до неї є непорушним та захищеним законом і в цьому випадку.

            Земельні ділянки які мають в собі і польові дороги, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), можуть використовуватися землевласником (землекористувачем) як для проходу (проїзду) до інших земельних ділянок, розташованих у такому масиві, так і для вирощування сільськогосподарської продукції.

            В цьому випадку передбачено право землевласника використовувати польові дороги (окрім доріг, що обмежують сам масив) на власний розсуд з можливістю як зберігання самої польової дороги, так і вирощування на ній сільськогосподарської продукції.

            Земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, передаються у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам з обов’язковим включенням до договору оренди землі умов щодо утримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.

            Підсумовуючи все вище наведене можна зробити висновок:

            1. Обмін (міна) земельних ділянок в межах одного масиву можлива.

            2. Обмін (міна) земельних ділянок здійснюється виключно в межах їх рівноцінності - обидві земельні ділянки мають однакову нормативну грошову оцінку або різниця у вартості не перевищує 10%.

            3. При здійсненні обміну (міни) обов’язково потрібно укласти договір оренди, суборенди таких ділянок.

            4. Збережено право власника земельної ділянки, так як виконання умов договору оренди несе безпосередньо орендар.

            5. Надано право особі, яка має істотну частину масиву (75%) право орендувати інші земельні ділянки, розташовані у такому масиві, а у разі, якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, — на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику на таких самих умовах з обумовленням підстави, а саме - наявності перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок.

            6. Земельні ділянки державної та комунальної форми власності передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами.

            7. Строк такої оренди – 7 років.

            8. Надано право власнику (землекористувачу) використовувати польові дороги (крім тих, що обмежують масив) на власний розсуд, але в межах цільового призначення.

            9. Збережено право землекористувачів на вільний доступ до своїх земельних ділянок в такому масиві.

            10. Надано право постійного користування полезахисними лісовими смугами з обов’язковою вимогою утримання та збереження таких смуг.

           

            Відділ «Великобагачанське бюро правової допомоги» Полтавського місцевого  центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги працює за адресою: Великобагачанський  район, смт. Велика Багачка, вул. Каштанова, 19а.

            Ви можете звертатися за  телефоном (05345) 9 -14 -26

                 Цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи правової допомоги – 

0 800 213 103 (дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів в межах України безкоштовні).

 

 



« повернутися до списку новин


Розробка веб-сайтів для органів місцевого самоврядування
Пропонуємо веб-платформи по створенню власного веб-сайту державним органам влади, органам місцевого самоврядування та державним установам
Gromada.org.ua, Rda.org.ua, Rayrada.org.ua, School.org.ua, Osv.org.ua